Äpplegömmor





Bakade dessa i helgen som gick. Mycket äpplekakor nu :) Det gillar vi!

Receptet hittade jag hos Sweet Roy. Detta är hans äpple tarteletter, men den formen hade inte jag, så det fick bli en högre variant. Mycket god kaka måste jag säga. 



Mördeg.

180 gr rumstempererat smör
1 1/2 dl florsocker
4 1/2 dl vetemjöl
1 äggula

Blanda alltihop till en deg och tryck ut i 15 små formar.

Fyllning.

2 ekologiska ägg
2 1/2 dl grädde
1/2 dl socker
2 msk vetemjöl
5 röda äpplen
Kanel och socker att strö över

Blanda ägg och grädde i en bunke. Blanda ner mjöl och socker.

Skiva äpplena och lägg i formarna. Häll gräddblandningen över och strö över kanel och socker.
Grädda 180 grader i 15 minuter. Eftersom mina var högre, gräddade jag dem 7 minuter extra.

Äppeltarteletter it is!








Kommentarer