Skolavslutning och två Pinocciotårtor



I veckan har vi haft tre avslutningar. Saga och Sally tog examen från dagis. Ella slutade treanoch Wilma sjuan. 







Så trött på att baka maräng, så jag skulle pröva att göra Pinocciotårta istället. Lite maräng på dem också, men blir lita annat.

Det är ju en långpannebotten, men jag kom på att jag gör dem i två springformar med löstagbar kant så får jag ju två tårtor, eftersom det är två skolavslutningar. Men Pinocciotårta är ju gott men inte speciellt vackert och jag gillar ju att spritsa grädde så jag gömde botten så att säga. Men innan grädden så la jag skivade jordgubbar.

3 äggvitor
2.5 dl socker
Vispas till maräng

3 äggulor 
1.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
Vispas vitt sen blandar man i:

50 gr smör
3/4 dl mjölk
2.5 dl siktat mjöl
5 tsk bakpulver

Hackad mandel

Bred ut sockerkakssmeten på bakplåtspapper. Klipp rundlar som passar formen eller gör en stor i långpanna. Bred marängen ovan sockerkakssmeten och strö hackad mandel över.

Grädda i 175 grader varmluftsugn i 15-20 minuter.

Garnera med grädde och jordgubbar. Eller andra bär funkar ju med.

Så här såg torsdagens tårta ut. 

Ellas klass gjorde en uppsättning av Klas Klättermus och gjorde den fantastiskt bra. Så duktiga!
Ellas roll var att vara berättaren.



Fredagens tårta såg likadan ut och blev ett hafsverk för så brotten blev det att vara på plats klockan 9.30 och dessutom jaga grädde och jordgubbar innan. Tredje stället hade. Heja Alexius Livs!



Fina Wilma i rosa klänning, med kompis Maja och Filippa ;)


Klassens musiklärare hade skrivit en ny sång som de övat in. Väldigt rolig! Krävdes solglasögon;)




Sen var det kaffe med medhavd tårta. Nedan kusin Mats! 


Kommentarer