Lakritsglass



Har äntligen köpt en ny del till min glassmaskin. Delen har varit sönder i flera månader och jag har fått köpa glass i affären. Men nu har jag äntligen köpt den lilla plastdelen som jag redan köpt en gång, men som aldrig riktigt funkat. Varit inne på Bagaren och Kocken en gång med den, men då skulle han som har affären liksom fixa den. Har inte funkat efter det heller. Blir så trött. Önskar att det här med reklamationer funkade lite bättre. Så nu väljer man ju andra ställen att handla på så långt det är möjligt ;) Men nu köpte jag en ny i alla fall för 525 kronor (för andra gången då). Så nu får man hoppas att det blir god glass igen ;)


Hade jordgubbar, mango och banan till glassen.



4 ekologiska ägg
1 dl kokossocker
1/2 tsk vaniljpulver eko
2 dl grädde
3 dl ekologisk tjock yoghurt 10%
1/2 tsk lakritspulver

Vispa äggvitorna med hälften kokossockret. 
Vispa äggulorna med resterande socker och vaniljpulver.
Vispa grädden och blanda med yoghurt.
Blanda alltsammans och smaksätt med lakrits.

Man kan ha i mer lakritspulver om man vill ha mera lakritssmak, men jag gillar bara lite lakritssmak. Men där kan man göra som man vill.

Kör glassmeten i glassmaskin.

Kommentarer