Jordgubbsylt

Sylt är inte det vanligaste i vårt kylskåp. Det beror på att jag tycker det är smidigt att ta fram de bär som jag tror går åt till den mat vi ska äta och sen lättsockra och värma. Eller så kör jag tex frusna jordgubbar i blendern med lite råsocker till en smet och har till äggost eller pannkakor.
Sylt är ju väldigt sött, det är nog därför det sällan blir sylt hos oss.

Men Martin jublade igår när jag gjorde ett litet syltkok. Han tillhör dem som är uppväxt med sylt. 

Den lokala ICA affären sålde en hel låda jordgubbar för 250kr igår, så jag passade på att fylla frysen. Satte barnen i rensningsarbete och vips så var det klart! Ska säga med att vi slängde inte en enda gubbe, de var verkligen en fin låda.


2 liter jordgubbar
Vaniljpulver
3 msk vatten

Koka i 15 minuter.

8 dl socker koka upp igen så sockret smälter.

Fyll på i varma burkar och låt kallna innan locket sätts på. 



Kommentarer