Dubbelt så god - mandel och mockarutor

Reklam för Cervera



Dessa rutor har jag tänkt baka länge, men det har inte blivit av förrän nu. Jag hade en kopia på dessa på ett löst papper från mammas receptsamling där de går under namnet Britt-Maries – Dubbelt så god. De är verkligen som namnet säger dubbelt så goda. Receptet är från 1980-talet eller tidigare.

De påminner lite av en macaron fast i långpanna. Tänker att man kan göra två rundlar av dem och göra en rund kaka, det hade funkat även det tror jag. Nästa gång så hade jag nog låtit mandelbotten torka en stund som man gör med macarons så den lyfter sig lite. 

Kika in här på Cervera för dig som önskar köpa nytt från Broste Copenhagen, så snygg servis.





Botten
200 gr mandelmjöl
200 gr socker
3 ekologiska äggvitor, hårt vispade
1 paket flagad mandel (det glömde jag)

Lägg mandelmjöl och socker i den hårt vispade äggvitan och rör ihop det snabbt. Bred ut på ett bakplåtspapper på en plåt. Strö över mandelspån.

Grädda 175 gr i 10-12 minuter. Låt kakan kallna helt.

Fyllning
1 dl socker
3 msk vatten
3 äggulor
150 gr smör
1-2 msk starkt kaffe

Koka vatten och socker och vispa medan den kallnar då och då, då blir det en vit och tjock sockerlag. Vispa ihop smör, äggulor, kaffe (jag tog 1 msk) med den helt kalla sockerlagen.

Montering
Dela kakan på två. Jag skar kakan i rutor först och bredde halva med kräm och la andra halvan på det. Sen behöver den stå till sig i kylen över natten. Men det hade funkat att inte skära i rutor först.

Mycket god kaka!




 

Kommentarer