Ceviche med räkor, mango och avocado


Mycket god rätt som vi gjorde till lunch i lördags. Kändes som man åt det bästa liksom i mat väg. Mango är en sån god frukt, den är söt och passar till det salta. Mango och avokado är ju lika i konsistensen, men salladslöken och räkorna får lite motstånd till krämigheten. Så gott!

Nu ska jag ut och springa. I söndags sprang jag 30 minuter. Jag har aldrig kunnat springa i hela mitt liv. Never. Men gått en löparkurs och är inne på min nionde vecka nu. Så fort det gått till att klara det. En minut var tufft att springa första veckan och nu klarar man massa minuter. Så nöjd verkligen. 

Funderar på om jag ska lägga upp kursen här någon gång. Är det någon som vill så kommentera här i fältet nedan. 

Ha en go tisdag!










1 mogen mango
2 avocado
räkor
chili (jag hade torkad)
saften av 1 lime
flingsalt
2 salladslök
koriander

Tärna mangon och avokadon och lägg på ett fat. Ha maken/frun till att skala räkorna under tiden ;) Mängden på räkorna hade vi nog en 500 gr eller mer. Mycket räkor vart det.

Hacka chilin fint eller ta på torkad chiliflakes efter behag kan man väl säga. För starkt är inte min melodi så där är  lite feg. Salladslöken skivas fint. Pressa en lime och häll över. Nu bör räkorna vara färdigskalade och lägg på och blanda runt. Lite flingsalt och rejält med koriander, en kruka tog jag. 

Maken ville ha ris till så det fick han (han skalade ju ändå räkorna), annars så serverades endast ett gott surdegsbröd till.

Rätten passar som en sallad eller en förrätt i glas. 


 

Kommentarer