Mazarintårta med hallon


Japp, då har man fyllt år och allt. Visst är det kul att läsa alla grattishälsningarna man får, men även de man inte får är ju att begrunda. Vissa folk är verkligen långsinta. Wakie wakie! Ni kommer förstå, det tar bara längre tid för vissa än andra.

Dagen innan jag fyllde så var jag på begravning uppe på Marstrand. Fin dag, fin begravning! När jag kom hem på eftermiddagen så var äldsta dottern med kompisar och fikade hade hon tutat i de två minsta barnen. I själva verket hade hon tagit moppen till färjan, bussen till stan och spårvagnen till Bagaren och Kocken för att köpa en födelsedagspresent som hon visste att jag önskade mig. Mannen hade varit ute och fiskat i två veckor och inte hunnit fixa present. 
Så på födelsedagsmorgonen så fick jag present, kaffe och sång.









250 gr mjukt smör
500 gram mandelmassa
5 ekologiska ägg
1 dl vetemjöl

Vispa smöret med den rivna mandelmassan krämigt. Blanda ner äggen och vänd ner vetemjölet. Smörj en form med löstagbar kant med smör och bröa den med mandelmjöl.
Grädda 175 grader i 30 minuter.

3 dl grädde vispas
valfria bär



Kommentarer