Strawboffee Meringue Cake


När Wilma hade hemgrupp här hemma för ett tag sen så gjorde jag ju denna banoffee cake, så jag tänkte att jag gör en variant med jordgubbar till midsommar. Vi hade gäster så denna åt vi på kvällen, min svägerska Sofia hade gjort fläderpannacotta med jordgubbar. Ja det var gott alltihop. 
Vi körde lite femkamp, tyvärr var det ju lite kallt i vinden, men det var varmt och gott inne iaf :))))




 Marängbotten:

4 ekologiska äggvitor
200 gr socker

Vispa äggvitorna till hårt skum, ta i lite socker åt gången. Vispa den länge så den blir riktigt tjock. Bred ut marängen på plåt täckt med bakplåtspapper. Grädda i 140 grader i 1 timme och 45 

1 burk med kondenserad mjölk, jag köpte färdigkokt, annars får man koka själv :)))
4 dl grädde
2 liter jordgubbar (lägg även jordgubbar emellan dulce de leche och grädden)

riven mörk choklad och florsocker ovanpå









Kommentarer