Mandelkransar



Äntligen lite regn, här behövs bakas lite, så man har lite i frysen nu innan sommaren drar igång på allvar:)



Ibland så gör jag dessa kransar som kommer från Leila. Men egentligen är det äpple i men det hoppar jag över eftersom det blir sånt gnäll på barnen. Men de är supergoda även utan äpple. Innan när jag gjort dessa så har jag lagt dem i formar med löstagbar kant, men denna gången körde jag dem på samma plåt rätt på bakplåtspapper. De jäste ihop som, så nästa gång så får de varsin plåt :)))

De är även bakade på äggostvassle eftersom jag gjorde en äggost häromdagen och hade massor vassle över. 







Här kommer receptet:
 
Deg:
50 gr jäst
3 dl ljummet mjölk (jag tog äggostvassle)
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ägg
150 gr smält smör
10-11 dl vetemjöl special
Jäs i 45 minuter

Fyllning:
 
200gr riven mandelmassa
200 gr smör
1 msk kanel
1 dl råsocker
 
Dela degen i två delar. Kavla ut och bred över hälften av fyllningen, rulla ihop och forma till en krans. Klipp kransen och lägg varannan flik åt varsitt håll.
Gör en krans till. Lägg i smorda formar med löstagbar kant. Jäs 40 minuter. Pensla med ägg och strö över mandelspån.
Grädda 175 grader varmluft i 20 minuter.
 

Kommentarer