Naked Cake - Wedding Cake

Innehåller reklam för Guldfynd


När man får frågan om bröllopstårta så känner man ju spontant nej. Det är ju en sån viktig dag och riktigt så bra är jag ju inte. 
Efteråt tänker jag samma.
Där emellan gör jag en tårta i alla fall.
Men den tog tre och en halv timme att göra och då var inte provbakningen medräknad. Isf kan man ju lägga det dubbla i tid. Så nej. Det fick bli sista gången. 

Men visst blev tårtan ändå fin, i alla fall gjorde den sig rent fotogeniskt. Det är ju ofta så, alltid något hörne som gör sig på kort.

Hur den smakar har jag ingen aning om, men hoppas den blev god.

Behöver du ett snyggt tårtfat så klicka hem detta, bra storlek och platt. 
 
Svägerskan hade som tur är dahlior, som passade perfekt till tårtan och mina rosor fick jag ta de blekaste jag hade i trädgården. Men vilka dahlior, så otroligt fina. Jag har redan klickat i beställningen till vårens dahlior så ska min trädgård få det med. Tjoho för det!


















Ugnsvärme 175 grader

4 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

 Klä en springform på 25 cm i diameter med bakplåtspapper. Här blir det bra om man även klär insidorna av kanterna i bakplåtspapper. 
Vispa ägg och socker tills det blir riktigt poröst och luftigt. 
Blanda potatismjöl, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker ner i äggsmeten och över rör inte. 
 Fyll formen med smeten och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter. Låt botten svalna i formen.

Fyllning ett:
4,5 dl ekologisk röd mjölk
1,8 dl socker
1 tsk vaniljextrakt eller en halv vaniljstång
3 msk maizena
3 ekologiska äggulor
30 gr riktigt smör

Koka upp mjölk, hälften av sockret och vaniljstång. Rör ihop äggulor och maizena med resterande socker. Häll över lite av den varma mjölken över äggen medan du vispar kraftigt och låt sen resten gå i. Häll tillbaka i kastrullen och vispa mot botten på svag värme tills krämen tjocknat. Lägg i smöret så det smälter ner och blanda runt. Låt kallna helt. 

3-4 dl ekologisk grädde som du vispar

Blanda den kalla vaniljkrämen med vispgrädden.
(hälften av denna fyllning gick åt)

Fyllning två:
4 -5 dl grädde vispas. Blanda med 1 msk socker. 
200gr hallon.

Smörkräm:
250 gram smör (riktigt smör såklart)
350 gr florsocker
3 msk vispgrädde
1 tsk vaniljextrakt

Vispa smöret som ska vara rumsvarmt med florsockret tills det blir riktigt fluffigt. I med grädde och vaniljen och vispa 2-3 minuter till. 

Montering:
Skär kakan i tre delar, spritsa en rundel av smörkräm runt kanten på nedersta delen och lägg i vaniljfyllningen. På med mellanlagret och gör om proceduren men ta grädden och lägg på de hela hallonen. Sen är det lockets tur. Fördela resterande smörkräm på locket och utefter sidorna. Dra med en skrapa runt så det blir jämt.

På toppen blev det blommer, dahlior och rosor. 




 

Kommentarer