Naked Cake på prov


Aldrig någonsin har jag gjort en Naked Cake innan jag fick frågan om jag ville göra det i helgen till ett bröllop, så jag gjorde en på prov, vilket var tur för då kan man ju - göra om göra rätt. Det blev en del fel ja. 

Tog ströbröd runt om. Inte bra då smular det sig och lägger sig i smörkrämen. Så det ska jag inte göra om. 
De som skulle gifta sig ville ha mer grädde än smörkräm, vilket resulterade i att jag gjorde för lite smörkräm. Så den dubblade jag till den riktiga tårtan. Man låser in fyllningarna med smörkrämen, det var bra.

Men sen till det goda. Eftersom detta är en prototyp så blev innehållet med blåbär och grädde. Hela familjen tyckte den var görgod. 

När jag googlade recept på botten så verkade alla köra samma recept, så varför krångla till det liksom. Jag tog "allas" bästa tårtbottenrecept. 

Rosorna är från trädgården.









Ugnsvärme 175 grader

4 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 dl potatismjöl
1 dl ekologiskt vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

 Klä en springform på 25 cm i diameter med bakplåtspapper. Här blir det bra om man även klär insidorna av kanterna i bakplåtspapper. 
Vispa ägg och socker tills det blir riktigt poröst och luftigt. 
Blanda potatismjöl, vetemjöl, bakpulver och vaniljsocker ner i äggsmeten och över rör inte. 
 Fyll formen med smeten och grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45-50 minuter. Låt botten svalna i formen.

Fyllning:
4 -5 dl grädde vispas. Blanda med 1 msk socker och 3 dl blåbär.

Smörkräm:
När kakan är kall gör du smörkrämen. Detta är mängden som jag skulle haft:

250 gram smör (riktigt smör såklart)
350 gr florsocker
3 msk vispgrädde
1 tsk vaniljextrakt

Vispa smöret som ska vara rumsvarmt med florsockret tills det blir riktigt fluffigt. I med grädde och vaniljen och vispa 2-3 minuter till. 

Montering:
Skär kakan i tre delar, spritsa en rundel av smörkräm runt kanten på nedersta delen och lägg halva fyllningen i. På med mellanlagret och gör om proceduren. Sen är det lockets tur. Jag tog grädde ovanpå locket för jag hade ju gjort för lite smörkräm. 


Men snart ska ni få se den riktiga tårtan som jag bakade till bröllopet. Den har andra fyllningar och lite mer timmar på sig. Med dahlior. 

Visst är det fint när man kan göra om och göra rätt. 

Denna tårta blev görgo, så om du följer receptet så får du en god tårta. För det blev rätt.





 

Kommentarer