Formbröd

Reklam för KitchenTime


Det här brödet är ett av de bästa bröden. Ikväll hade vi nykokta kräftor och då blev detta grymt gott till. 

Min ena form är hyfsat ny och superbra, den andra formen typ trettio år gammal och i aluminium, den använder jag inte, men eftersom jag inte hittade de andra så la jag lite bakplåtspapper i den senare. 

Man ska jag inte använda aluminium då det är bra för kroppen utan kan vara sjukdomsframkallande. Men den nya som jag köpte i våras tror jag är riktigt bra.  














50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl olivolja
1 msk sirap 
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
10-11 dl ekologiskt vetemjöl (jag använde mig av Saltås ekologiska)

Jäs 40 minuter

Smöra och bröa två avlånga formar med vallmofrön.  
Forma två limpor och lägg i formarna. 
Jäs 30 minuter, pensla med vatten och snitta lite på längden.
 Lite flingsalt över. Grädda 180 gr varmluft i 30 minuter.





 

Kommentarer