Banana Pudding


En av de godaste desserterna måste jag säga, det är denna goda Banana Pudding. De blev väldigt stora och kan lätt förminskas genom att man gör fler och mindre.

Nu är hösten här och jag längtar till äpplena börjat mogna så jag kan baka massa goa grejer. Nu är den bästa tiden rent bakmässigt. 

Idag har jag jobbat från morgon till kväll, så massa att göra med både det ena jobbet och det andra. Men det är roligt. Imorgon är ju en ny dag.












6 st glas

4,5 dl ekologisk röd mjölk
1,8 dl socker
1 tsk vaniljextrakt eller en halv vaniljstång
3 msk maizena
3 ekologiska äggulor
30 gr riktigt smör

Koka upp mjölk, hälften av sockret och vaniljstång. Rör ihop äggulor och maizena med resterande socker. Häll över lite av den varma mjölken över äggen medan du vispar kraftigt och låt sen resten gå i. Häll tillbaka i kastrullen och vispa mot botten på svag värme tills krämen tjocknat. Lägg i smöret så det smälter ner och blanda runt. Låt kallna helt. Använd vattenbad om det är bråttom.

3-4 dl ekologisk grädde som du vispar
Brago kex eller glutenfria kolakex
3-4 ekologiska bananer

Blanda den kalla vaniljkrämen med vispgrädden. Till varje glas tog jag två smulade bragokex i botten. Fördelade bananslantar, sen lite kräm. Upprepa i varje glas. 

Avslutade med att hacka pekannötter och hyvla en dubbelnougat över som dekoration. 

Dessa blev rätt stora och man skulle kunna göra dem lite mindre, så säkert kan man få ut 10 goda efterrätter på receptet. 

Alla gillade denna mycket!





 

Kommentarer