Jojo



Alekes Jojo är en väldigt god kaka. alekes är ett bageri på Öckerö som även finns på Hönö typ sen 30 år tillbaka i tiden. Jojo är säkert lika gammal och är en glutenfri mega god kaka.

I ärlighetens namn så ska kakorna vara bulliga och krämen gul och äggig. Jag hittade detta recept på Linn Utbults blogg och hon hade skapat det så här. Men nu har jag fått tips av en som hade varit med och tagit fram kakan om en annan äggkräm i, så de ska jag göra nästa gång. Håll utkik!

Men denna blev väldigt god. Kakorna är rätt så stora, ingen småkaka direkt. Men grymt goda. Har du vägarna förbi Öckerö eller Hönö, så missa inte originalet på Alekes Bageri!


















  • Mandelkakor:
  • 300 g riven mandelmassa
  • 1 dl strösocker
  • 2 äggvitor
  • 1 dl hackade hasselnötter

Vaniljkräm:

  • 2 äggulor
  • ½ dl strösocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 dl vispgrädde
  • 1 nypa salt
  • 2 tsk maizena eller potatismjöl
  • 50 g rumsvarmt smör


Nu hade jag bara 200 gr mandelmassa så jag gjorde 100 gr egen på mandelmjöl socker och vatten och blandade med äggvita och då mer socker.
Strösslade över hackade hasselnötter.

Klickade ut 20 stycken på en plåt och gräddade i 160 grader varmluft i nästan 15 minuter. 

Vaniljkrämen fick sjudandes upp under omrörning äggulor, strösocker, vaniljsocker, grädde, salt och potatismjöl i en kastrull tills krämen tjocknat. Det bränner sig lätt om man inte rör. Låt krämen svalna.
När krämen är kall vispar du ner rums tempererat smör, ta lite i taget. Vispa med elvisp till du har en fluffig slät kräm, häll över krämen i en spritspåse.

Spritsa på 10 av kakorna och ha resterande som lock. 






 

Kommentarer