Spaghetti Squash Lasagna

Innehåller annons för Bagaren och Kocken.


Spaghetti Squash har jag alltid tyckt mycket om och nu finns detta att köpa i Sverige. Jag som har odlat själv och även tagit hem när jag varit i USA. 
Alla som ska äta lågkolhydrats kost borde ju satsa på just denna squash. 

Jag använder gärna gjutjärnsformar när jag gör gratänger och annat, på så sätt får jag i mig mer järn vilket är bra. Många bäckar små tänker jag. På Bagaren och Kocken så har de nu en till bra pris från Skeppshult. Så passa på! Jag har flera olika storlekar, vilket jag tycker är käckt.

Idag blev det en tidig runda på slingan och snart så tänker jag ta en runda till innan lunch.  






1-2 spaghetti squash + olivolja

3 msk olivolja
1 hackad lök
2 hackade vitlöksklyftor 
1/2 tsk chiliflakes
1 tsk oregano
2 påsar grönkål á 65 gr
champinjoner
salt och svartpeppar
1 burk ricotta
1 ekologiskt ägg
2 dl riven mozzarella + 1/2 dl
1/2 dl riven parmesan

Tomatsås
2 burkar krossade tomater
salt, peppar
balsamvinäger
honung
basilika


Färska basilika

Dela squashen på hälften och ringla olivolja över, salta och peppra. Rosta i ugnen 45 minuter på 180 grader varmluft.
Ta ut och låt dem svalna. Sen drar du spaghetti squashen med en gaffel så det blir som spaghetti.

Hetta upp olivoljan, i med löken och kryddorna och fräs till det är genomskinlig lök. I med vitlök och svamp som steks tills det är guldfärgat. Addera grönkålen och låt det puttra ihop 5 minuter. Blanda ricotta, ägg, mozzarella och parmesan. Lägg ihop detta med grönkålen och salta och peppra.

Ugnen passar att vara på 180 gr varmluft.

Lägg en tredjedel av spagettisquashen i botten på en form. Skeda på ricottablandningen och tomatsås. Gör om detta tre gånger och toppa sen med mozzarellaosten som är kvar. Gratinera i ugnen i 25 minuter.




 

Kommentarer