Äggost

Reklam för Bagaren och Kocken




Behöver du en Äggostform så använder jag mig numera av en i plast, du ser den om du klickar på länken. Den är från Flatön och är en kopia av en i trä som används förr i tiden.

Jag brukar alltid få mina äggostar väldigt krämiga och fina. Men jag har ofta tyckt att de varit lite rinniga på fatet som äggosten legat på. Men nu har jag fått svaret på detta. Förra veckan träffade jag några tjörnbor som är proffs på äggost. Asså riktiga proffs. Vi kallar tjörnbor för norhötta här hos oss, vilket är en positiv beskrivning, iaf enligt mig. De bor norr om oss helt enkelt. 

Hemligheten med receptet från Klädesholmen som mina experter kommer ifrån är att man väntar i två dagar med att äta den alltså håll den på avrinning så länge. I vanliga fall så är den redan slut hemma hos mig, vi tycker ju detta är så gott. 
Så nu iaf vet jag det. Den blev görgod. Klädesholmarna kan sin grej helt en enkelt. Mitt recept var ungefär desamma som innan, några fler ägg bara.











3 liter gammaldags ekologisk mjölk
12 ekologiska ägg
3 dl ekologisk grädde
5 dl ekologisk filmjölk

4 dl socker

Koka upp mjölken. Blanda ägg med övriga ingredienser i en bunke. Häll smeten i den kokande mjölken och sänk plattan, rör hela tiden mot botten av kastrullen tills det skär sig, tar en kvart ungefär. Det får inte koka, bara sjuda.

Häll upp med hål slev i en äggostform, varva med socker.
Låt kallna och sen stelna i kylen över två nätter.

Servera med vispad ekologisk grädde och halvfrusna jordgubbar som körs med lite råsocker i en blender till en kall kräm.

Big hit!


Kommentarer