Fried Green Tomatoes

Betalt samarbete med Cervera


Moder Jord hade gröna tomater som jag fick ett lass. Jag hade nog nämnt att jag ville ha det när jag såg att de växte. Så idag fick jag äntligen fixat stekta gröna tomater. Men jag gjorde dessa glutenfria, med tapiokamjöl och glutenfritt panko.

Just nu hittar du skålen till rabatterat pris på CERVERA, så användbar. Passa på!



500 gr gröna tomater
1 1/2 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 ägg
1/2 dl mjölk
1 dl polenta
1/2 dl ströbröd
1 dl finriven parmasan

naturell olja till stekningen

Skiva tomaterna i centimeter tjocka skivor. Blanda vetemjöl och salt på en tallrik. Vispa upp ägg och mjölk i en liten skål. Blanda polenta, ströbröd och permasan på en tredje.
Vänt tomaterna i mjöl och doppa dem i äggblandningen och sist i polentan. Stek dem gyllene i stekpannan. Låt dem rinna av på hushållspapper.

Vitlöksdressing:

1/2 dl majonäs Hellmans
1 dl cream fraiche
nyklippt gräslök
1 tsk flingsalt

Blandas 



 

Kommentarer