Smörkaka med mjölkchoklad, hackade hasselnötter och havssalt

Reklam för Cervera


Dessa små goda kakorna är verkligen en riktig hit måste jag säga. Jag gjorde ju dem i små hjärtan men även i äppleform. Så goda. Grannbarnen stod på rad och ville ha kakorna. Det är ju ett bra betyg.

Visst är mina fat fina? De är från Broste Copenhagen och du hittar dem HÄR till riktigt bra pris just nu. 














200 g smör
1 1/2 dl strösocker 
1 msk vaniljsocker 
20 g lime saft, (1/2 lime)
5 dl ekologiskt vetemjöl 
1/2 tsk bikarbonat 


100 g hasselnötter
200 g Marabou mjölkchoklad
flingsalt

Vispa smör, strösocker, vaniljsocker och limesaft fluffigt. Blanda i de torra ingredienserna och blanda samman till en deg. Lägg degen i plastfolie och låt vila i kylen 20 minuter, det gör den lättare att kavla ut.

Kavla ut degen på en mjölad arbetsyta, 5 mm tjock. Stansa ut kakor med en pepparkaksform, jag tog ett äpple.

Sätt ugnen på 180 grader, varmluft. 

Lägg kakorna på plåtar med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter. Kakorna ska få en lätt gyllenbrun färg. Fördela lite choklad på varje kaka, så den smälter medan kakorna fortfarande är varma. Bred ut jämnt över kakan. Toppa med hackade hasselnötter och flingsalt.



 

Kommentarer