Banana Pudding


Innehåller annons för Bagaren och Kocken



Jag väntar på min nya telefon som skulle kommit i fredags, men är försenad tills på måndag. Då kommer jag ju äntligen att kunna ta bilder när mörkret faller. Här kom ett stort mörkt moln fast klockan var innan fyra så räckte inte ljuset till. 

Igår kom dottern hem från sin seglats härifrån ner till Spanien med skolskeppet Gunilla. Hon var glad att vara hemma, efter nästan 8 veckor, även om hon haft en riktig härlig resa. Skönt att sova i egen säng och nöjd över att träffa oss och sina kompisar.

Hon önskade sig gratinerad hummer så det fick det bli. Recept kommer på det med. Till efterrätt så gjorde jag denna goda Banana Pudding. Så detta är ett nytt recept för bloggen och denna kommer jag göra fler gånger. Så enkel och så god.
Du som följer mig på Instagram vet ju att jag gillar såna här efterrätter med lite krämigt i. 

Vi var så galet mätta (sju humrar, åt inte upp dom alla) så efterrätten fick vänta i fyra timmar innan vi fixade att njuta av dem. Tur att vi började tidigt med hummern ;)

Receptet på hummern hittar du längre ner.

Gillar du mitt snygga fat från Broste Copenhagen 'Nordic Sea' fyrkantigt fat i stengods som finns på Bagaren och Kocken så klicka hem ett du med. Bra pris just nu!











6 st glas

4,5 dl ekologisk röd mjölk
1,8 dl socker
1 tsk vaniljextrakt eller en halv vaniljstång
3 msk maizena
3 ekologiska äggulor
30 gr riktigt smör

Koka upp mjölk, hälften av sockret och vaniljstång. Rör ihop äggulor och maizena med resterande socker. Häll över lite av den varma mjölken över äggen medan du vispar kraftigt och låt sen resten gå i. Häll tillbaka i kastrullen och vispa mot botten på svag värme tills krämen tjocknat. Låt kallna helt.

3-4 dl ekologisk grädde som du vispar
Brago kex eller glutenfria kolakex
3-4 ekologiska bananer

Blanda den kalla vaniljkrämen med vispgrädden. Till varje glas tog jag två smulade bragokex i botten. Fördelade bananslantar, sen lite kräm. Upprepa i varje glas. 

Avslutade med att hacka pekannötter och hyvla en dubbelnougat över som dekoration. 

Eftersom vi har två som äter glutenfritt i familjen fick det bli av båda sorterna här. 

Dessa blev rätt stora och man skulle kunna göra dem lite mindre, så säkert kan man få ut 10 goda efterrätter på receptet. 

Alla gillade denna mycket!




 

Kommentarer