Morotskaka - Carrot Cake


I veckan bakade jag denna morotskaka som är väldigt omtyckt. Då jag skickat iväg min form som är 23 cm så fick det bli en lite större variant, jag tror denna formen är 25 eller 26 cm. Men det blev bra det med. 

Jag gillar ju att spritsa på glasyren som är philadelphiaost och smör. I den har jag lime som gör att det blir en väldigt god kräm. Receptet på kakan hittar du lite längre ner. 

Nu tar jag helg efter en intensiv vecka. Så trevlig helg på er!









2,5 dl rapsolja
3,5 dl socker
4 dl fint rivna morötter
3 ägg
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
1/2 tsk muskot
Pyttelite salt
1 tsk kanel
4 dl vetemjöl
1 1/2 dl pekannötter grovhackade

Vispa olja och socker tills det blir vitt, i med morötter och ägg, kryddor och bakpulvren. Vänd ner mjölet och pecannötterna. 
Häll i en form 23 cm som är bakplåtsklädd och smord samt mjölad. Grädda i 175 gr i 45 - 50 minuter.


Philadelphiaostglasyr:

200 gr smält avsvalnat smör
200 gr Philadelphiaost
3 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
Skal och saft av en ekologisk lime



 

Kommentarer