Rhubarb Coffe Cake



Rabarbern är ju som bäst nu, det gäller att passa på. 
Igår bakade jag denna kaka som egentligen är till en liten långpanna, så då halverade jag receptet nedan för att jag har sån käck 20x20cm form. Men bara för att busa till det lite så tog jag ändå crumblen som ligger överst på kakan till ordinarie storlek. Så det blev ju änna dubbelt av crumblen. Massa gott!!



















Coffee Cake
225 gr smör, rumstemperatur
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljextrakt
4 ekologiska ägg
7 1/4 dl vetemjöl
2 1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 1/4 dl mjölk
500 gr skivad rabarber

Crumble
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/4 dl socker
1 tsk vaniljextrakt
1 nypa salt
1/4 tsk kanel
170 gr smör, kallt

INSTRUKTIONER
Värm ugnen till 175° C och smörj en liten långpanna eller två fyrkantiga mindre format. Jag brukar ta bakplåtspapper istället för jag tycker det oftast blir bättre.
Blanda smör, socker, vaniljextrakt och ägg i 3-4 minuter på medelhastighet tills det är smetig variant.
Tillsätt mjöl, bakpulver, salt och mjölken på låg hastighet. Övermixa inte.
Häll smeten i förberedd panna och fördela jämnt. Toppa med skivad rabarber som sprids jämnt.

För att göra streusel eller crumble vad man nu väljer att kalla det. Blanda mjöl, socker, vaniljextrakt, salt, kanel och smör i en skål. Blanda i 2-3 minuter tills allt mjölet har fördelats med smöret. Fördela streuseln/crumblen jämnt över rabarbern.

Baka i cirka 45-50 minuter eller tills en tandpetare kommer ut ren. Låt svalna.


Kommentarer