Bästa frukostbrödet



Bästa frukostfrallorna är dessa, de är som bake-off bröd kan man säga. Jag sätte degen i fredags kväll och bakade av dem lördag morgon. Degen står i kylskåp över natten.
Tänkte äsch jag gör tre satser och springer över till grannarna med resten till deras frukost. Men lördag morgon kom och jag som alltid vaknar tidigt blev en sjusovare och vaknade 09.30. Grannarna var uppe för länge sen och var redan på förmiddagskoppen ;)

Så jag fick massor av bröd och la dem i frysen. Får göra om det till grannarna inom kort. 

Bröden är sega och blir lite surdegskänsla av det hela. När jag tripplade receptet så hade jag tre bunkar eftersom det jäser upp även om det går långsamt.

Igår lördag skulle vi gå Hälsöslingan med kompisar men himlen öppnade sig och vi fick vända då vi inte såg en ände på det, så det blev glass och kaffe hos kompisarna istället.

Ha en go söndag!








10 st frallor
 
1/4 pkt jäst
1 tsk salt
5 dl kallt vatten
1 dl grahamsmjöl
9 dl vetemjöl special
 
Knåda i maskin, den är ganska lös degen. Låt den jäsa i kylskåp över natten.
 
Klicka ut på en plåt med bakplåtspapper, grädda 225 grader i 20 minuter.


Kommentarer