Julmacarons med vaniljsmörkräm


Tydligen ska man hålla en kurs i macaronbakning. Hjälp! Nu blir det efter jul tänker jag. Men när de två första plåtarna sprack eftersom regnet kom så undrade jag lite vad jag gett mig in på :) Fast det går nog bra hoppas jag. Tänker att kursdeltagaren är en snäll person ;) 
Glad att två plåtar klarade sig från att inte spricka. Så det blir en del misslyckade, dom är ju lika goda som tur är, men inget man bjuder på!


När jag var i Boston för några år sen med en käck vän, så handlade jag in pastafärger till macarons och i paketen hittade jag "christmas red". Vet inte om denna är så julröd, men efter halva burken så tänkte jag att det får nog räcka. Alltså är röd en svår färg att få till. Jag har ju gjort julröda macarons innan. Du ser dem här och här!

















Jag gjorde dubbel sats av dessa!

100 gr siktat mandelmjöl
200 gr siktat florsocker
110 gr äggvita
5 msk socker
Röd pastafärg

Vispa vitorna, häll i en msk socker åt gången. Vitorna ska precis hänga ihop. Blanda i mandelmjöl och florsocker. Spritsa ut femkronorstora kakor på bakplåtspapper och låt dem torka i en timme... Grädda 15 minuter på 150 grader. Jag har en tom plåt högst upp i ugnen så får de inte färg.

100 gr smör
1.5 dl florsocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker

Vispa smör tillsammans med florsockret. I med resten till en god smörkräm. Häll i en sprits och spritsa på hälften av kakorna. Sätt ihop två och två. 



Kommentarer