Bröd till kräftor



 Förra veckan fiskade mannen i huset kräftor till ett kok. Det är så gott. Detta brödet är det godaste brödet till kräftor tycker jag. Alla gillar detta brödet men alla gillar inte kräftor är familjens status.

Vi kokade nästan alla kräftor men sparade typ 20 som jag gratinerade. 

Klyvde dem på hälften och bredde över ett örtsmör som jag blandade ihop:

100 gr smör
1 dl örter, basilika och persilja
1 vitlöksklyfta
limesaft
salt och peppar

250 grader 5-7 minuter




Recept på brödet:


50 gr jäst
5 dl vatten
1 dl eko olivolja
2 tsk eko honung

2 tsk sirap
1 1/2 msk flingsalt
2 dl durumvete
10-11 dl ekologiskt vetemjöl (jag använde mig av Saltås ekologiska)

Jäs 40 minuter

Lägg bakplåtspapper i två avlånga formar.  Forma två limpor och lägg i formarna. Jäs 30 minuter, pensla med vatten och snitta lite på längden. Lite flingsalt över(hoppa över om man vill) Grädda 200 gr i 25- 30 minuter.







Kommentarer