Vaniljkaka med hallon



Denna brukar jag ju göra utan hallon, men stödde över frusna hallon i smeten. Helt ärligt så hade den behövt 5 minuter till i ugnen för den blev väldigt lös. Inte min bästa kaka direkt, men väldigt god måste jag säga.

En kompis kom på besök och vi fikade innan vi tog en promenad i bergen. Så mysigt!

Mitt fat på bilden fick jag av döttrarna på morsdag som de var över och handlade själva. Mina pärlor!












Klä en form 25x25 cm med bakplåtspapper.

250 gr smör
5 dl ekologiskt vetemjöl
2 dl socker
1/2 msk bakpulver
2 msk ekologiskt vaniljsocker

Kör detta i en blender till en smulig mördegssmet.
Tryck ut hälften av mördegen i formen.

Vispa ihop:

2 ekologiska ägg
1 dl kesella
2 1/2 dl ekologisk cream fraiche
1 1/2 dl socker
1/2 msk vaniljsocker

Hallon

Häll krämen över botten, strö över hallon. Smula över resten mördeg över smeten.
Grädda kakan 30 minuter i 200°. Öka upp 5 minuter i ugnen om du har hallon i.
Låt den kallna innan man skär upp den i 16 rutor. 






Kommentarer