Vaniljrutor till en målare






Detta var en kaka som passar mig i smaken. Fick den på ett kyrkkaffe för ett par veckor sen och då kändes den vansinnigt god och inte så söt. 
Jag fick receptet och googlade runt lite, den verkar härstamma från tidningen Hemmets Journal. 
Den påminner mycket om vaniljhjärtan som man köper på bagerier typ!

















I lördags började vi pilla ut alla grejer ur köket. Det är inte klokt var massa bröte man har. Ändå har jag ju rensat och slängt mängder den senaste månaden. Vilken tur att jag gjort det!
Luckorna som är i vaxad ek från Ballingslöv åkte Martin in med till en lackeringfirma i stan tidigt imorse. Kl.9.00 kom målaren som ska ta resten av eken på plats. 
Nu ska det bli ljust och fint. November 2001 stod huset klart så köket är 14 år nu och det märks. Nu hoppas jag det blir riktigt bra!

Det kommer komma lite före och efterbilder tänkte jag!

Kakan bakade jag till målaren Börje så man håller honom på gott humör ;)







Klä en form 25x25 cm med bakplåtspapper.

250 gr smör
5 dl ekologiskt vetemjöl
2 dl socker
1/2 msk bakpulver
2 msk ekologiskt vaniljsocker

Kör detta i en blender till en smulig mördegssmet.
Tryck ut hälften av mördegen i formen.

Vispa ihop:

2 ekologiska ägg
1 dl kesella
2 1/2 dl ekologisk cream fraiche
1 1/2 dl socker
1/2 msk vaniljsocker

Häll krämen över botten. Smula över resten mördeg över smeten.
Grädda kakan 30 minuter i 200°.
Låt den kallna innan man skär upp den i 16 rutor. 






Kommentarer

  1. Jag kommer till tyskland, jag skulle vilja baka kakan, jag vill översätta och den prova receptet.
    Hälsningar Antje

    SvaraRadera
  2. Jag är fran tyskland och jag skulle vilja baka kakan. Förtsa jag vill oversäta och den prova.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar