Baby Blue Macarons




En liten kille ska barnvälsignas på påskdagen. Fick en beställning på blå macarons. Enkelt tänkte jag och blå färg hade jag hemma. Det är ju bara det att när man lägger i mandelmjölet så blir det åt det gröna hållet. Eller turkos. Det var ju inte det jag hade tänkt men barnet blir nog välsignat ändå får vi hoppas.
Ville pröva med sockerglitter på som jag hade i samma färg som pastafärgen. Prövade bara på några stycken...


















Bottnar:

100 gr mandelmjöl
200 gr florsocker
110 gr äggvitor
5 msk socker
blå pastafärg


Jag mätte upp allt så det blev exakt på grammet.
Siktade mandelmjölet och florsockret och blandade ihop.
Vispade äggvitan tills det blev vit.
En msk socker i taget, men vispade inte för länge, äggvitan ska i stort sett bara hänga ihop.
Blanda i den gröna färgen.
Blanda ihop med mandelsockret.
Splitsa ut på plåt, stora som femkronor, 50 stycken.
Vänta i en timme, grädda sen på 150 grader i 15 minuter mitt i ugnen.
En plåt högst upp i ugnen gjorde att de inte fick färg.


Fyllning:

100 gr smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Lite blå pastafärg

Vispa smör med sockret, i med resten tills du har en blå smet, som spritsats på hälften av kakorna och läggs ihop två och två.

Ja, det med blå smet kanske man ska ta med en nypa salt ;)






Kommentarer