Påsklamm



Lamm är väldigt gott tycker vi. Detta lammet köpte jag helt fast grovstycket av en kompis. Det bästa lammet vi haft någonsin. Grymt!
Långfredagen hade vi denna rätt ett riktigt påskalamm. Det är ju passande. Rent receptmässigt så är det ju inte så påskigt för detta kan man ju äta året runt. Passar på jul eller vilken helg som helst. Eller varför inte en onsdag:)





1 1/2 kg lammskank med ben eller en stek utan ben
2 vitlöksklyftor, tunnskivade (mer om man vill ha mer vitlökssmak)
salt
peppar
Lammkrydda eller timjan

smör och olivolja att steka i

Gör små snitt i lammet och tryck ner vitlöken.
Stek runtom i en gryta, salta, peppra och krydda med lammkryddan.
Lägg in i ugnen 125° och stek tills innertemperaturen är 58°. Det tog ca 2 timmar tror jag. Ugnen stängde av sig när den uppnått rätt temperatur och den fick stå kvar i eftervärmen.
Sen kokade jag upp den på spisen precis innan jag skulle servera den.

Sås gjorde jag på skyn som blivit, mjölk, grädde och mjölredning. En msk gelé fick koka med också.

Kokt potatis, kokta morötter och ärtor.

Fantastiskt gott!







Kommentarer