Baconinlindad kalkonfilé med risotto




Ibland köper jag en kalkonfilé från Ingelsta Kalkon och gör nästan alltid denna rätt. Hittade receptet på Systembolagets hemsida för flera år sen, men hittar det inte längre på nätet så det blir något liknande.
Risotton fick bli utan vitt vin denna gången, istället tog jag en vit italiensk balsamvinäger som jag köpt HÄR. Men jag tog lite mindre än om det skulle varit vin. Den blev väldigt god, tre barn ville inte ha risotto så jag kokade vanligt ris till dem, men alla tre åt sen risotton och inte det vanliga riset. Det var ju ett gott betyg



Kalkon:

1 kalkonfilé
1 äpple
5 katrinplommon
salt, peppar
1 pkt ekologisk bacon

Gör ett snitt i kalkonen och stoppa i äppelbitar och katrinplommonsälta och peppra runt om. Klä kalkonen med bacon och stek den tills den fått färg.
Lägg över i form och in i ugnen 150 gr tills innertemperaturen nått 85°.

Risotto:

3 schalottenlökar
1/2 dl olivolja
4 dl risottoris
1/2 dl vit balsamvinäger
1,2 liter kokande ekologisk kycklingbuljong
Salt, peppar
2 dl nyriven fin parmesanost 

Stek löken i olivoljan. Häll i riset och rosta det i 5 minuter. Häll i balsamvinäger och lite av buljongen och låt det koka in. Häll över buljongen lite i taget och rör hela tiden. Det tar 20-25 minuter tills det är klart.











Kommentarer