Havretekakor

 Luftiga tekakor som är smidiga att göra... Idag fullkomligt öser regnet ner och blåsten verkar trycka på med all kraft den har. Vilket fantastiskt bakväder tänker jag då. Själv äter jag praktiskt taget aldrig en macka, men det gör ju resten av familjen och dessa passar alla smaker som familjen har. Det måste vara ovanligt att fyra barn kan tycka om och inte tycka om så olika grejer. Man får vara glad när man hittar något som ALLA gillar:) Idag smög jag in och bytte ut 1/4 av mjölet till grahamsmjöl...pssst säg inget till mina barn :)

8 dl havregryn
1 liter ljummet vatten
låt detta stå och svälla i 20 minuter

1.5 dl rapsolja
1 msk salt
2 msk mörk sirap
50 gr jäst
ca 2 liter vetemjöl
blanda i resten, jäs 20 minuter
forma 24 tekakor och jäs på plåt i 30 minuter, nagga med en gaffel
grädda 190 grader varmluft i 12 minuter

Jag körde in tre plåtar samtidigt, funkade jättebra :)

Kommentarer