Grill

Jag är ett big fan av att grilla, det är ett somrigt sätt att laga mat, även om vi grillar året runt. Igår kväll så trotsade vi blåsten och grillade kronhjorts filé.

 Jag köper praktiskt taget aldrig grillolja färdig utan gör en egen, det går på två minuter och man slipper alla förtjockningsmedel och E ämnen... men det gör man ju som man vill...

 I denna marinaden:
2 msk soja
2 msk olivolja
1 msk honung
och ekologisk grillkrydda, mätte inte hur mycket men 2 msk kanske..
Den ser ut så här:
 Jag varierar marinaden, har ofta i riven färsk ingefära, vitlök, chili...
 Basilikapotatis var så otroligt länge sen jag gjorde, tror senast var midsommar år 2000 i Lidströms partytält i Mössen. Fick för mig att göra den igår och det var gör gott... Visst är färgen fin?
 Färskpotatis som man delar i mindre bitar och kokar i lättsaltat vatten.

4 dl basilika blad
1-2 vitlöksklyftor
1 dl parmasanost
4 msk vit balsamvinäger
1.5 dl god olivolja
salt, peppar
Kör i blender, matberedare eller dylikt till en slät massa, den blir inte lika trögflytande som en pesto utan mer rinnande. häll över den kokta färskpotatisen.
Man kan äta denna varm, ljummen eller kall...


När vi ätit så fick vi spontan besök av Åsarpare. Kul! Vilken tur att jag hade hemmagjord jordgubbsglass att bjuda på till kaffet :)

Kommentarer