Gratinerad Brie med jordgubbar


Plockade in alla mogna jordgubbar jag kunde hitta i landet i lördags kväll och gjorde denna lilla goda rätt. Vi hade ätit middag sent på eftermiddagen så vi ville bara ha något lite mindre på kvällen. Så lite tapas aktivt fick det bli.

Jag sparade in på honungen, vilket jag inte skulle gjort, det krävs lite sötma till denna rätt.











1 paket fransk Brie av god kvalitet
1 låda jordgubbar
2 msk honung
1,5 msk vit balsamvinäger Saltå Kvarn
några drag av svartpepparkvarnen
2 nävar valnötter
basilika (jag plockade bladen och glömde lägga på)

Sätt ugnen på 225 grader
Lägg jordgubbarna i en form som passar, addera honung, vit balsamvinäger, svartpeppar och blanda ihop. Baka 5 minuter i ugnen.
Dela brien på mitten och lägg mitt i formen, man får knö ner den. Man kan skära av kanterna om man vill innan. Lägg även på valnötterna. Baka i 20 minuter så den bubblar sig.




 

Kommentarer