Pavlova med passionsfrukts curd



Jag fyllde år i veckan och det är ju nästan alltid fint väder när jag fyller år. Så i Coronatider så fick det bli ett trädgårdskalas.

Jag bjöd på denna tårta, vi kan väl säga att den behöver öva många gånger innan den blir snygg ;) 







Marängen har innan fyllningen läggs i.









































150 gr ekologisk äggvita, ca 4 ägg
4 msk kallt vatten
250 gr socker
1 tsk balsamvinäger
1 tsk vaniljextrakt
1 msk +1 tsk maizenamjöl


Vispa upp äggvitorna till medelskum och häll i vattnet under vispning, fortsätt med sockret och vispa till marängen blir riktigt hård. Jag vispade i 25 minuter, men tror att det var för kort tid. 

Blanda i resterande ingredienser, blanda väl.

Rita en rundel på 15 cm på ett bakplåtspapper och bygg ett torn med marängen. Dra med spateln runt sidorna som uppåt. Platta sedan ner mitten där uppe så det blir en grop. Denna del kommer sjunka ihop senare.

Grädda 30 minuter i 150 grader, sänk sen värmen till 125 grader och grädda 45 minuter. Stäng av värmen i ugnen och låt marängen stå kvar i ugnen över natten.

2-3 dl vispad grädde
1 msk florsocker (blandas med grädden)

hallon och passionsfruktskött till garnering

Lägg i vispad grädde i botten på gropen i tårtan, fyll på med curden.

Garnera med passionsfruktskött och hallon.

God var den verkligen, gjorde två där den ena blev bättre än den andra. Men jag var inte nöjd med någon av dem utseendemässigt.
Dock är ju smaken densamma i dessa fall, å det kanske är det viktigaste ;)











Kommentarer