Blueberry Cream Cheese Coffee Cake




Ofta när jag googlar runt på amerikanska bloggar så hittar jag massor av goda Coffee Cake recept. Detta recept är ett sånt recept. Jag använder amerikanska mått vid baket och sen översätter jag dem till min blogg. Denna har jag ändrat lite istället för lime så var det citron, men jag gillar limen mycket mer än citron därav ändringen. 
Amerikanarna har ju sitt socker från sockerrör och vi har vårt socker från betan. Betans socker är mycket sötare till smak och därför tycker vi att amerikanska recept är sliskiga ofta när vi bakar amerikanska bakverk. Det går sällan att dra recepten rakt över.
Detta var ett undantag. Jag gjorde efter receptet men den är absolut inte söt. Så man ska nog öka sockret en del faktiskt. Kanske en halv gång till. Jag får testa nästa gång jag gör den.

Kakan var väldigt god!
























  • Blåbärskompott
  • 2 1/2 dl  färska eller frysta blåbär
  • 1/2 dl + 2 teskedar vatten
  • 2 tsk limesaft
  • 1 tsk maizena
Coffee Cake
  • 4 1/2 dl ekologiskt vetemjöl
  • 1 3/4 dl socker
  • 75 gr smör i kuber
  • 1 tsk limeskal
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk bikarbonat
  • 1/4 tsk salt
  • 1 3/4 dl naturell yoghurt
  • 1 ekologiskt ägg
  • 1 tsk vaniljextrakt
  • (ta mer socker än receptet säger)

  • Cream Cheese
  • 170 gr philadelphiaost
  • 1/2 dl socker
  • 1 ekologiskt ägg
  • 1 tsk limesaft
mandelspån




      Blåbärskompott
      Blanda blåbär vatten och limesaft i en vid kastrull. Koka på medelhög värme tills blandningen kokar. Sänk värmen och blanda under omrörning ca 3 minuter. Blanda i maizenamjöl och 2 tsk vatten i en liten skål och i blåbären med det. Rör om tills det tjocknar, cirka 1 minut. Ta bort från värmen och låt svalna till rumstemperatur.


      Coffee Cake
      Värm ugnen till 175°. Klä en form med bakplåtspapper, min form är 20x20 cm.
      Vispa ihop mjöl och socker i en stor skål. Tillsätt smöret och blanda med en blandare eller en gaffel tills blandningen liknar grova smulor.
      Ta bort 1,25 dl av blandningen och lägg åt sidan för att använda för toppningen.
       Tillsätt limeskal, bakpulver, bakpulver och salt till den återstående mjölblandningen. Blanda bara snabbt ihop.
      Blanda i yoghurt, ägg och vanilj i en separat skål tills de är blandade och slätt. Tillsätt i mjölblandningen och blanda tills den är i hopblandad. Överblanda inte.
      Överför smeten till den förberedda formen. Sprid jämnt.

      Cream Cheese
      Använd en elvisp och blanda philadelphiaost  socker, ägg och limesaft tills det är jämnt. Fördela blandningen över kaksmeten. 

      Sprid blåbärsblandningen över philadelphiaosten.
      Rör ner mandlarna i den reserverade crumblen. Strö över kakan och grädda 40 - 45 minuter eller tills toppen av kakan är gyllenbrun och mitten av är färdig. Jag fick öka värmen det sista för att den skulle få färg. 


      Kommentarer