Krämig Cheesecake


Reklam för Bagaren och Kocken




Igår fyllde jag år och då får man ju välja tårta. Så det blev denna goda. Uppvaktad från morgon till kväll från frukost, presenter och sång till fikagäster och bubbel med grannen. Grymt behaglig dag!!

Många cheesecake har det blivit genom åren. Det är verkligen en av de godaste. Så krämig och len och inte så många ingredienser i den alls. Perfekt i konsistensen. Garneringen gjorde jag med jordgubbar som gjorde att smaken höjdes. Jag bakar såklart mina cheesecakes, så det får den äkta cheesecake som man blir serverad i USA typ på Cheesecake Factory.

Formen är från Kitchen Aid och den hittar du HÄR!! Just nu är den på bra pris så passa på om du behöver en.














Sätt ugnen på 175 grader.

Klä en form med löstagbar botten med folie, den ska stå i vattenbad så hoppa inte över detta moment. Jag la tre lager med folie runt formen.

300 gr digestive, kör I blender så de blir smulor
120 gr smält smör
3/4 dl socker

Blanda ihop och tryck ut i formen. Min är 24 cm.
 
Grädda i ugnen i 10 minuter.


1000-1200 gr philadelphiaost, rumstempererad
2,5 dl socker
2 tsk vaniljextrakt
5st stora ekologiska ägg
1,25 dl ekologisk vispgrädde

Vispa philadelphiaosten till den blir krämig i en standmixer (Kitchen aid), det tar några minuter, det ska inte vara några klumpar kvar. Man får stanna och skrapa ner på sidorna ibland.
I med sockret, receptet som jag snott från USA tycker man ska ha ännu mer socker i, en halv gång till, men de har rörsocker där och vi har från betor så det funkar inte att dra samma mängd. Mängden ovan blev perfekt och man använder vanligt "svenskt-danskt" socker.
Ett ägg i taget och har du tre ekologiska äggulor liggandes i kylen så ta med dom med. Orginalreceptet ville ha det i. Jag hoppade över det och det blev bra ändå, men det skadar inte tror jag ;)
Till slut även grädde. Det är nock den som gört.

Häll nu denna smet ovan botten.

Koka upp vatten, runt en halvliter.

Sätt formen i en långpanna. Häll vattnet i långpannan och sätt in i ugnen, sänk värmen till 160 grader.
Grädda 45 minuter. Sänk värmen till 120 grader och grädda ytterligare 45 minuter. 
Låt cheesecaken stå kvar i ugnen i en till två timmar efter det är klart. Öppna inte ugnen under hela tiden.
Låt den svalna, sen in i kylen över natten eller två. 

Jag garnerade med vispgrädde runt kanterna och jordgubbar i mitten. Perfekt!!!




 

Kommentarer