Vaniljbullar




Idag har jag bakat dessa bullar som jag alltid bakade förr, men nu såg jag på bloggen att det gått fyra år sen sist. Inte klokt.
Ella kom och sa, dessa bullarna hade jag glömt bort. De är ju så goda. Ska bli spännande och se om Saga och Sally kommer ihåg dem. De är på scoutläger och väntas hem om några dagar. Jippi för mamman som får tvätta.

Istället för vatten så tog jag äggostvassle som jag hade i frysen. Sen måste jag tillägga att jag fuskade idag. Jag gjorde inte vaniljkrämen enligt receptet nedan, det fick bli Marsankräm, pulver som jag vispade ihop med mjölk. Skjut mig inte.










































 Vaniljkräm

7 ekologiska äggulor
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
5 dl ekologisk mjölk
1 dl maizenamjöl
1 1/2 dl socker
50 gram smör

koka upp mjölk med vaniljpulver
vispa äggulor med maizena och socker
häll i vaniljkoket och låt sjuda till en kräm
ta av från plattan och låt smöret blandas i
låt den kallna



Vaniljbullar

50 gr jäst för söta degar
5 dl mjölk
200 gr smör
2 ägg
1/2 dl socker
1/2 tsk salt
1 msk kardemumma
15 dl vetemjöl

Fyllning 1
200 gr smör
2 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Fyllning 2
Vaniljkräm

Garnering
Florsocker

Gör bulldegen som vanligt. Jäs 30 minuter. Kavla ut i rektangel, bred över fyllning 1. Vik över på mitten två vik. Strimla och gör knutar. På med vaniljkrämen, typ en efterrättskeds stor. Jäs 40 minuter. 190 grader varmluft i 12 minuter. Florsocker över sen när de svalnat lite...







Kommentarer