Potatis till grillad hjort och kyckling


Midsommarafton bjöds på fint väder men lite blåsigt. Men väldigt trevligt sällskap.


















1.3 kg färskpotatis
5 paprikor skuren i strimlor
3 färska rödlökar med blasten kvar
10 vitlöksklyftor av färsk vitlök med skalet kvar
1 dl olivolja
1/2 dl balsamvinäger
2 tsk flingsalt
2 tsk socker
Svartpeppar från kvarn
1 kruka färsk timjan, halva på efteråt

Tvätta färskpotatisen, här tvättas den i basken utomhus med hjälp av högtryckstvätten al'a Moberg ;)
Lägg den i långpanna, tillsammans med paprikan och löken. Jag har genom åren minskat på paprikan, här tog jag två stycken. Sen är det godast med den riktigt färska vitlöken som går mot lila. De senaste två åren har den inte varit lätt att hitta den här i den lokala affären. Men ibland så finns den. De ska skalet sitta kvar på.
Häll på kryddor och oljor och blanda runt allt. Stek i ugn i 40 minuter i 200 grader. På med resterande timjan.

Grillad kycklingfile och grillad hjortinnanlår, där jag slängt ihop grilloljan som jag tyckte passade. Jag köper aldrig grillolja färdig, utan slänger ihop hur mycket som jag ska ha med lite av varje. Det brukar bli riktigt bra tycker jag.

Grönsallad med fetaost och jordgubbar samt en fetaostsås och en sötstark chilisås med creamfraiche sås.

Det blev rätt bra faktiskt!




Kommentarer