Mandelkransar


Tänkte att nu får vi kransa till frysen! Kransar går ju lite snabbare att baka än bullar och passar toppen nu på sommaren när man fikar ofta. Jag har kardemummakapslar som jag skalar och maler för att få ut den mest kardemummasmaken på kransarna. Den har min globetrotter kusin köpt till mig i Indien!

Jag bakade dubbel sats så fick jag fyra stora kransar!

















Recept två kransar: 
Deg:
50 gr jäst
3 dl ljummen mjölk 
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ägg
150 gr smält smör
10-11 dl vetemjöl special
Jäs i 45 minuter

Fyllning:
200gr riven mandelmassa
200 gr smör
1 msk kanel
1 dl råsocker
Dela degen i två delar. Kavla ut och bred över hälften av fyllningen, rulla ihop och forma till en krans. Klipp kransen och lägg varannan flik åt varsitt håll.
Gör en krans till. Lägg i smorda formar med löstagbar kant. Jäs 40 minuter. Pensla med ägg och strö över mandelspån.
Grädda 175 grader varmluft i 20 minuter.











Kommentarer