Surdegsbröd



För flera år sen så bakade jag surdegsbröd, där jag själv startade upp surdegen. Det blev lite surt till slut så jag la ner det. 
@martinihästen är en bakarkompis som gillar det här med surdegsbröd och ekologiska mjöl. Han har varit uppe i huvudstaden och hämtat surdeg av självaste Sébastien Boudet, ni vet fransmannen som bakar. 
Jag fick en surdeg igår eftermiddag som jag genast matade och som började bubbla direkt. Så ett par timmar senare så satte jag en deg. Jag gjorde efter receptet från youtubeklippet "surdegsbröd på sex minuter". Kolla gärna in det klippet. 

Helt fantstiskt egentligen att man kan baka bröd utan jäst. Lite bränd yta, men nästa gång sänker jag temperaturen efter halva tiden tänker jag.



6.5 dl vatten 60 grader
1 kg mjöl
30 gr ekologiskt salt
Surdeg








Kommentarer