Havre Tekakor




Avsaknaden av bröd i frysen gör ju att man behöver sätta en deg med bröd. Ella hörde att jag skulle baka och sa: baka dom som man måste stansa. Så det fick det bli. Bara det att jag glömde stansa dem innan jag skickade in dem i ugnen. Jaja! Den detaljen. 
Goda blev de ändå. Väldigt fluffiga. Det märkte även barnen. Men så är mjölet som jag köpte på Alvar och Ivar något utöver det vanliga också.




Idag blev det en 8 kilometerspromenad med kusin K. Det känns i benen vill jag säga. Gott! Vi började med kaffet i magen, med kanelbulle som tilltugg. Sen gick vi över Fotöbron som ibland kan vara rätt kall, det var den idag. Men vad mycket enklare det är när man är två. Det går liksom lättare att promenera över bron då. Och trevligare på alla sätt. 

Ikväll blir det översovning för mellan dottern som får besök av några klasskompisar. Tror kanske att det är melodifestivalen som står på agendan. Då får det bli lite mys. 






8 dl ekologiska havregryn (idag blev det en blandning av fiber och vanliga)
1 liter ljummet vatten
låt detta stå och svälla i 20 minuter

1.5 dl rapsolja eller olivolja
1 msk salt
2 msk mörk sirap
50 gr jäst
2 dl ekologiskt grahamsmjöl
ca 1.8 liter ekologiskt vetemjöl

blanda i resten, jäs 20 minuter.
Forma eller tryck ut 24 tekakor och jäs på plåt i 30 minuter, nagga dem.
Grädda 200 grader varmluft i 12 minuter

Jag körde in tre plåtar samtidigt, funkade jättebra :)








Kommentarer