Cream Ninon - Grön Ärtsoppa

Innehåller reklam för Cervera


Grön ärtsoppa åt jag för första gången för ett par år sen när min kompis Camilla ville ha det till lunch. När jag väl fick smak för det så gör jag det jätteofta. Pepparoten höjer den ett snäpp. Men är inte nödvändig.

Jag gör alltid mina soppor i gjutjärnsgrytor för att få en extra skjuts på järnet som avger lite åt gången. 





schalottenlök
1 tsk olja
5 dl gröna ärtor
3 dl vatten 
1 ekologisk grönsaksbuljong 
Svartpeppar efter smak

Räkor 
2 msk grekisk yoghurt 
Riven pepparrot
Purjolök

Skala räkorna
Stek löken i olja någon minut. Häll på ärtor, vatten, grönsaksbuljong och koka i tio minuter. På med svartpeppar. Mixa soppan i en blender.

Blanda yoghurt med pepparrot. Klicka i soppan ihop med räkorna och purjon.







 

Kommentarer