Supersnabba tekakor



Idag blev det en sväng till staden med tvillingarna som nog bara varit i Femman en gång tidigare, de fyller nio nästa gång. Vi skulle byta något och köpa något och så passade vi på att fika, de fikade jag tog en slät kopp.

 När man kommer hem möts man av "vi har inget bröd". Jag tycker det är roligare att baka bröd än att behöva sticka iväg och köpa. Snabbt ville jag att det skulle gå med så det fick bli tekakor.

Jag hade lasagne över sen häromdagen och värmde på det och så hade jag bokmärkt en broccolisallad sen ett tag tillbaka. Den ska jag göra igen och ge er receptet på, alla barnen gillade den. Rå broccolisallad, helt otroligt att den gick hem måste jag säga. Den var väldigt god så det var ju egentligen inte konstigt, men mina ungar är kräsna. Så det är därför jag tycker det är konstigt. Ja, jag gör den snart igen och då kommer ni få receptet.








 1 dl rapsolja/olivolja
5 dl  ljummet vatten
50 g jäst
2 msk sirap
1 tsk salt
2 dl ekologiskt grahamsmjöl 
ca 11 dl ekologiskt vetemjöl 

Blanda jäst och vatten tills det blir utrört, i med oljan och blanda ner med resterande ingredienser, degen ska precis släppa från kanterna, kör den i maskin i 5 minuter. Låt jäsa i 30 minuter. 

Kavla ut degen och tryck ut 20 lika stora tekakor i rund eller vilken form man vill. Nagga dem och låt de jäsa 10 minuter. Grädda i 225 gr varmluft i ca 6-7 minuter.



Kommentarer