Shikand - indisk yoghurtdessert med kardemumma och pistage



Gjorde denna goda yoghurt med kardemumma och pistage efterrätten. Ska jag göra om den och det tror jag att jag gör så kommer jag ta mycket mindre socker i den. Den var i det sötaste laget, tycker jag allt. Man kan nog ta hälften av sockret och då är den söt nog.




 Kardemumman har jag fått av en kusin som besöker Indien titt som tätt. Sån kardemumma i kapslar som jag först skalar och sen mortlar.
Så indiskt det kan bli.









1 1/2 hackad pistagemandel
3-4 tsk grovstrött kardemumma
5 dl tjock ekologisk yoghurt
1 1/2 siktat florsocker (kan med fördel minskas till hälften)

Spara lite av pistagen och kardemumman.
Blanda övriga ingredienser och fördela i 6-8 små glas.
Toppa med det sparade pistagen och kardemumman.
Kyl en stund så smakerna sätter sig.








Kommentarer