Semmelgröt




Semmelgröt - lika gott som det låter faktiskt. Om man nu gillar gröt och om man gillar semlor förstås. Det gör ju jag.

Jag har helt gått över till Steel Cut gröt som är en havregröt där havregrynet är klippt istället för flingor. Lite längre koktid men i gengäld så får man en len gröt som är mer fiberrik än vanlig. Den tar jag gärna med min äpplemos till eller blåbär så blir det riktigt god frukost.

Men över till semmelgröten som är en riktig hit. Man kan köpa mandelsmör om man vill och ha på men det hade jag inte gjort så jag gjorde en blandning av mandelmjöl så det fick en len smak av mandel. Sen skummade jag mjölken och hade på. 







Havregrynsgröt:

3/4 dl Steel Cut havregryn
2 dl vatten
1/2 dl standardmjölk
2 kapslar kardemumma fröna uttagna och mortlade

Koka ihop sju minuter

2 msk mandelmjöl
2 tsk råsocker
några tsk lättmjölk tills massan känns krämig

mortlad kardemumma

Skumma mjölk och häll över



 

Kommentarer