Hulken macarons

Reklam för KitchenTime

Man kan ju inte lyckas jämt!

Förra helgen så skulle jag baka macarons till en brunch och när jag baka de dessa så hade jag köpt ny färg och det var lite mörkt. Det var ju bara det att man ska ta pyttelite färg, vilket jag tycket jag gjorde men hopps det blev nog en droppe för mycket. Helt illgröna. Jag fick baka nya till brunchen, sen bjöd jag grannarna på denna till kaffet, efter en grill vi hade på utsidan. Ena grannfrun kom på att de skulle heta Hulkenmacarons, så det får de heta. Det bästa med macarons är när man inte lyckas så är de lika goda ändå. Hur de än ser ut. Det är ju inte alla kakor som är såna ;) 

Bra tyllar är ju att föredra och när man gör macarons är det ju bra att de inte är för stora eller för små. Denna funkar fint!

Köp gärna till en rejälare bunte med spritspåsar när du ändå är där och klickar hem. Det går alltid åt och dessa är i 100 pack!













Bottnar:

100 gr mandelmjöl
200 gr florsocker
110 gr äggvitor
5 msk socker
 grön pastafärg

Jag mätte upp allt så det blev exakt på grammet.
Siktade mandelmjölet och florsockret och blandade ihop.
Vispade äggvitan tills det blev vit.
En msk socker i taget, men vispade inte för länge, äggvitan ska i stort sett bara hänga ihop.
Blanda i den gröna färgen.
Blanda ihop med mandelsockret.
Splitsa ut på plåt, stora som femkronor (ja, nu finns ju inte de längre men), 50 stycken.

Vänta i en timme, grädda sen på 150 grader i 15 minuter mitt i ugnen.
En plåt högst upp i ugnen gjorde att de inte fick färg.


Fyllning:
100 gr smör
1.5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 äggula
Rivet skal av 1 lime
1 tsk limesaft
Lite grön pastafärg

Vispa smör med sockret, i med resten tills du har en grön smet, som spritsats på hälften av kakorna och läggs ihop två och två.



 

Kommentarer