Jordgubbsglass








Denna glassen är gjord i glassmaskin, men funkar utmärkt att frysa in som den är. Rör om ibland under frystiden. 


Har inte använt min glassmaskin på åratal. Men nu var det dags. Maken klagar över alla bär i frysen som hamnat där detta bärår. Han har ju definitivt hjälpt till, då han kommit dit med både björnbär, hjortron och blåbär. Men jordgubbarna är jag skyldig till då jag typ lagt 30-35 liter i frysen. Men de är borta till nästa sommar då vi använder det väldigt mycket.

Jag har tröttnat på glassen i affären med. Bad ICA att ta in en glass från Paolos som var jättegod, glassen kom in på en torsdag, dagen efter var namnen och doppade fel kroppsdel i syltburken så att säga. Glassen försvann såklart fortare än kvickt, så det blev en hel del stödköpande från mig eftersom jag bett dom ta in den. Sen stödjer jag ju såklart inte själva handlingen som utfördes. Men glassen.

Men tillbaka till jordgubbsglassen. Så mycket gott det finns att göra och denna är en av dessa goa. Mmm, smakar sommar med ljuva lena smaker.





1 liter jordgubbar
2 ekologiska äggulor
1 dl socker
3 dl mjölk
2 dl grädde
1 tsk vaniljsocker

Tina jordgubbarna om de varit frysta. Mixa dem till en slät smet och koka upp lite av detta med halva sockret (så sockret smälter).

Vispa äggulorna med resterande socker. Låt mjölken koka upp och häll i äggblandningen och vispa mot botten medan det sjuder till tjock kräm. 
Blanda krämen med jordgubbssmetarna och vaniljsockret och häll till sist i grädden. Låt smeten stå i kylen i flera timmar innan du kör den i glassmaskin. 
Eller lägg den i en skål och frys den som den är. Blanda runt då och då medan den fryser.




Kommentarer