Göra egen vaniljextrakt



När jag är i USA så köper jag alltid riktig vaniljextrakt, alltså utan aromer. Här i Sverige så är den inte riktigt samma sak. Ser att båda dessutom är utspädda med vatten. Jag tänkte att det måste ju gå att göra egen. Jajjamen, två ingredienser, Bourbon och vaniljstänger. Jag köpte massor av vaniljstänger när jag var på Mauritius i vintras men bourbon fanns inte men de hade de på Bolaget som tur var. Så för en vecka sen så satte jag denna vaniljextrakt. Den kommer bli svart och det tar tre månader innan den är klar.



Dela 5-6 vaniljstänger på mitten men lämna ändarna ihop. Några av mina gick av på mitten men men, så kan de bli. Fyll på med 3 dl bourbon och låt stå mörkt i tre månader. Rör flaskan varje vecka så den  får lite omlopp. 
Den blir bara bättre och bättre efter tid när jag läser vad andra som gjort egen Vanilla Extract. 



Kommentarer