Jojo


Äldsta dottern fyller snart 25 och jag bakade dessa åt henne - Jojo, en väldigt god kaka. 
I måndags blev jag av med gipset som jag haft i över en månad. Så skönt men fortfarande lite ont. Men det tar väl ett tag när armen varit bruten.










Mandelkakor:

  • 300 g riven mandelmassa
  • 1 dl strösocker
  • 2 äggvitor
  • 1 dl hackade hasselnötter

Riv mandelmassan och blanda med äggvita och socker till en slät smet. Fördela små runda bollar på två plåtar. Klickade ut 20 stycken på en plåt, strösslade över hackade hasselnötter.och gräddade i 160 grader varmluft i nästan 15 minuter. 


 (detta blir till dubbel mängd kakor)

5 ekologiska äggulor
1 dl grädde
1 dl socker
175 gr smör
det var denna jag gjorde)

Vaniljkrämen fick sjudandes upp under omrörning äggulor, strösocker och grädde i en kastrull tills krämen tjocknat. Det bränner sig lätt om man inte rör. Låt krämen svalna.
När krämen är kall vispar du ner rumstempererat smör, ta lite i taget. Vispa med elvisp till du har en fluffig slät kräm, häll över krämen i en spritspåse.

Spritsa på 10 av kakorna och ha resterande som lock. Men jag bakade dubbel sats av kakorna så jag fick drygt 20 stycken -perfekt till ett släktkalas.



 

Kommentarer