Semlor med saltrostad mandelmassa

Reklam för KitchenTime




Efter semlan gick vi ut och njöt lite av solnedgången med vår tända bålpanna från Espegard som vi använt mycket de senaste veckorna. HÄR hittar du denna!

Semlorna gjorde jag lite snabbt, hann nog inte jäsa som de skulle, men de blev väldigt goda ändå. När vi var på Bruket i Wiared en gång på sportlovet för ett par år sen så tog vi en semla där och de var så goa. De hade just saltrostad mandel som de gjord mandelmassa på blandat med vaniljkräm. Den var så god… men jag gjorde faktiskt ingen vaniljkräm igår när jag bakade dessa.







Bullar
50 gr jäst
3 dl ljummen ekologisk mjölk
1 msk kardemumma
1,5 dl socker
1 ekologiskt ägg
150 gr smält smör
10-11 dl ekologiskt vetemjöl 

Jäs i 45 minuter.
Dela degen i 18 bullar och låt dem jäsa 45 minuter
Grädda 200 grader varmluft i 7-8 minuter.

Mandelmassa

Jag rostade mandlarna i flingsalt i en het panna innan jag gjorde mandelmassan. Det blev väldigt gott!

125 gr mandel
1 1/2 dl socker som man kör några minuter i blender.
En skvätt mjölk i mandelmassan så den blir krämigare.
(Denna mängd mandelmassa räcker till ca hälften av semmelbullarna).

Skär av toppen av bullen, kräma på lite mandelmassa på bottendelen, sen grädde ovanpå det och sätt på locket. Sikta florsocker över.

Ätes med fördel med varm mjölk. 




 

Kommentarer