Ricciarelli


Innehåller reklam för Bagaren och Kocken



En liten lättlagad glutenfri italiensk kaka. Påminner lite om macarons men är inte så söt och ingen fyllning. Det står apelsinskal i receptet men jag använde mig av clementin denna gången, det fanns ingen apelsin hemma. Men jag kan tänka mig att lime skulle passa lika bra. 
Maken kom hem från skogen igår och blev väldigt glad över det baket. Han älskar dessa små skapelser. Å det gäller att vara snäll innan jul ;) 

Den är otroligt lättbakad. Mjuk inuti och galet god. Baka den!

Jag har klickat hem julklappar härifrån det gäller ju att passa på så man får hem julklapparna innan jul. Men jag har en del kvar så jag är inte färdig. Men tänkte att i veckan som kommer ska det fixas det mesta.








RICCIARELLI

  • ekologiska äggvitor
  • 200gr florsocker, plus extra för att rulla dem i
  • 200g mandelmjöl
  • 1/2 tsk vaniljpulver
  • 1 apelsin, bara skalet som är rivet
Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Blanda i florsocker, mandelmjöl, vaniljpulver och apelsinskalet. Låt smeten vila i kylskåp i en timme.

Forma 20 st avlånga kakor som rullas i florsocker. Låt dessa torka på plåten minst i en timme. Gräddas i 160 grader i 18 minuter. 

Smakar ljuvligt!




 

Kommentarer